Riktig bruk av pasientreiser sikrer mer penger til behandling

Bilde1gfgf

I Norge er vi så heldige at sykehusbehandling er gratis. Vi har også gode ordninger for transport til og fra behandling, men av og til er kanskje forventningene til disse ordningene for høye. Alle som fyller kriteriene i pasientreiseforskriften har rett til å få dekket transportutgifter dersom de har mer enn 10 km til behandling. Hovedregelen er at pasientene selv skal besørge sin transport og søke om refusjon i etterkant.

Tekst: Ole Martin Hertzenberg, Pasientreiseavdelingen, Oslo universitetssykehus.
Foto: Oslo universitetssykehus.

Når det gjelder tilrettelagt transport er dette et behovsprøvd gode. De som får dette tilbudet skal av medisinske årsaker ikke kunne reise kollektivt eller kjøre egen bil til behandling. Her kan det nok av og til være urealistiske forventinger. Vi opplever også at enkelte rekvirenter ser ut til å tro at tilrettelagt transport er et rent servicetilbud.

For selv om man fint kommer seg til og fra butikken på egen hånd, kan det virke som mange tror det er en slags automatikk i at man har krav på drosje når man skal reise til og fra et behandlingssted. Slik er det dessverre ikke.

Det er kun unntaksvis at pasientene skal få en rekvisisjon på tilrettelagt transport. Og får man en rekvisisjon på tilrettelagt transport er det ikke noen automatikk i at det er en drosje heller. Det kan også være helseekspress eller helsebil.

– Egil Johannessen, Avdelingsleder ved Pasientreiseavdelingen.

Ekspertsykehuset GogD
Gunn og Dimitra jobber ved Pasientreisekontoret og er blant dem som er behjelpelige med å informere om hva du har krav på som pasient.

Om pasienten kjører tog, buss eller bruker egen bil spiller ingen rolle, om reisen er under 300 kilometer. Da får pasienten uansett dekket utgiftene til reisen med et fast beløp per kilometer.

Om reisen er over 300 kilometer vil pasienten få dekket utgifter tilsvarende billigst offentlige transportmiddel på strekningen. Pasienter som ikke har frikort, må også betale en egenandel for reisen. Reiser under 10 kilometer eller som ikke koster mer enn lokal minstetakst får man ikke refundert.

Prosessen med å søke om refusjon er også gjort enklere enn før; nå kan pasienten søke elektronisk på helsenorge.no. Som regel er det heller ingen krav til oppmøtebekreftelse, slik dokumentasjon henter systemet automatisk.

At pasienter som selv kan komme seg til og fra behandling ikke får rekvisisjon på tilrettelagt transport fra behandleren sin er viktig av flere grunner. Det er selvfølgelig et økonomisk aspekt for helseforetaket, men enda viktigere er at dette vil føre til at de som virkelig trenger tilrettelagt transport får en bedre tjeneste. Det mange ikke vet er at alle kostandene for pasientreisene går på budsjettet til Prehospital klinikk ved OUS.

– Egil Johannessen, Avdelingsleder ved Pasientreiseavdelingen.

Økt informasjon til både behandlere og pasienter

Det er ikke bare hos pasientene fokuset virker å være på drosje når det gjelder transport til og fra behandling. Vi opplever også ofte at rekvirentene våre har dette fokuset, istedenfor at pasientene i større grad må komme seg til og fra behandling selv. Dette har vi tenkt å gjøre noe med.

Pasientreiseavdelingen vil fremover besøke behandlingsstedene for å informere både pasienter og rekvirenter om hva slags rettigheter pasientene har, hvordan de kan planlegge sin egen reise og hvordan de kan søke om refusjon i etterkant.

pas.reiser.kostnad
Totalt bruker vi 270 millioner kroner årlig på de ulike fremkomstmidlene for pasientreiser. Foto: Prehospital klinikk.

Vi kommer i første omgang til å rette fokuset mot Oslo universitetssykehus. Vi vil lage en stand som er lett tilgjengelig og hvor det er lett for både pasienter og pårørende å komme for å stille spørsmål, og hvor vi kan gi veiledning til behandlere.

Etter hvert vil vi også besøke andre behandlingssteder, både i primær- og spesialisthelsetjenesten. Om det er noen som vil ha besøk av oss raskt er det selvfølgelig bare å si fra, så skal vi stille opp så fort vi har mulighet.

 

Mer informasjon:

  • For spørsmål om Pasientreiser eller ønske om besøk, kontakt pasientreiser@ous-hf.no.
  • For hjelp til å planlegge reise med rutegående transport, besøk www.en-tur.no, eller ring 915 05 515 for hjelp til å finne reiserute.

En kommentar om “Riktig bruk av pasientreiser sikrer mer penger til behandling

  1. Tilbaketråkk: – Vi flytter og behandler intensivpasienter rundt i Norge hver dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s