6 enkle tips for et sunt hjerte

shutterstock_585420794.jpg
Overlege Jørgen Gravning ved Hjertemedisinsk avdeling gir deg her 6 enkle råd for sunn og god hjertehelse. Ved å følge disse minsker faren for hjerte- og karsykdommer.

«Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet går ut fra det». Allerede i Salomos ordspråk ble viktigheten av en god hjertehelse understreket. Ved å følge noen enkle råd, lever du nemlig både lengre og bedre. Vi har et helt fantastisk organ litt til venstre i brystkassen, som holder oss i live ved å trekke seg sammen ett hundre tusen ganger hvert eneste døgn. Det er designet av evolusjonen gjennom 700 millioner år med prøving og feiling. Derfor er hjertet vårt utrolig robust, men dessverre så tåler det ikke alt.

Tekst: Jørgen Gravning, overlege, Hjertemedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus.
Foto: Vedis Vik, Aschehoug og Shutterstock.

Over 300 000 nordmenn utredes og behandles for hjerte- og karsykdommer hvert år. Over en million får årlig utskrevet medisiner på blå resept for disse sykdommene. Med tanke på alle pårørende som også berøres, preger sykdom i hjerte, hjerne og kretsløp livene til en stor andel av den norske befolkningen.

Åreforkalkning har skylden

I årene etter andre verdenskrig opplevde vi en eksplosiv økning og dødelighet av hjerteinfarkt. Store befolkningsundersøkelser ble satt i gang for å finne årsakene, og snart ble det identifisert flere risikofaktorer for hjertesykdom.

I dag vet vi mye om hvordan man best forebygger hjerte- og karsykdommer. Det er nemlig slik at såkalt åreforkalkning ligger bak de fleste tilfeller av både angina, hjerteinfarkt og hjerneslag.

Enkle grep gir en kindereggeffekt

Ved å ta noen enkle grep kan du dermed oppnå en «Kinderegg-effekt» for både hjertet ditt, hjernen din og blodårene dine.

Du kan simpelthen ta vare på hele kretsløpet ditt med denne enkle huskeregelen:

K for kolesterol

Det vitenskapelige grunnlaget for sammenhengen mellom det «dårlige» kolesterolet, LDL, og hjerte- og karsykdommer er enormt.

Etter min mening bør alle voksne kjenne kolesterolverdiene sine. Disse kan du få vite ved å ta en blodprøve.

Vi antar at mer enn tjue tusen nordmenn har tilstanden familiær hyperkolesterolemi, en arvelig tilstand som gir høyt kolesterol allerede i barneårene og disponerer for hjerte- og karsykdom i ung alder.

Vi kjenner foreløpig til bare om lag en fjerdedel av disse tilfellene. Disse pasientene, i tillegg til alle som har gjennomgått et hjerteinfarkt eller hjerneslag, anbefales å bruke kolesterolsenkende medisiner for å forhindre nye hjerteinfarkt.

Hvorvidt det er grunnlag for å anbefale behandling av et høyt kolesterol hos ellers friske personer, avgjøres etter en totalvurdering. Uansett vil en omlegging av kostholdet, fysisk aktivitet og røykeslutt være viktige elementer i en livsstilsendring for å redusere sjansene for fremtidig hjertesykdom.

R for røyking

Fortsatt regner vi med at røyking forårsaker mellom 700 og 800 hjerterelaterte dødsfall i Norge hvert år.

Røyking er også hovedårsak til lungekreft og øker sannsynligheten for en rekke andre krefttyper.

Mens du kan redusere sjansene for kreft ved å trappe ned på antall sigaretter, er det mye som tyder på at du må slutte helt for å forhindre hjerteinfarkt.

Hvis du fortsetter å røyke én sigarett om dagen, vil risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag bare halveres sammenliknet med å røyke en hel tjuepakning.

Om du ikke røyker allerede, så for all del – ikke begynn.

E for ernæring

Begynn med å spise litt sunnere. De fleste vet jo egentlig hva som er sunn mat. Kostholdsendringer må skje gradvis og over tid, hvis vi skal venne oss til nye vaner.

«Det viktige er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår, men hva man spiser mellom nyttår og jul», som Rolv Wesenlund så treffende har formulert det.

Spis fisk hvert fall én gang i uken, helst to. Bytt ut smør med raps- eller olivenolje eller myk margarin.

Vær oppmerksom på ferdigmat med høyt saltinnhold, og unngå unødvendig salting ved matlaging. Skjær opp frukt og grønnsaker og spis det som mellommåltid. Er du tørst, så drikk vann.

T for trykkontroll

Høyt blodtrykk er ikke bra for oss. Over tid gjør et høyt blodtrykk at risikoen for både hjerneslag, hjerneblødning, hjerteinfarkt og nyresvikt øker. I tillegg kan det gå ut over synet.

Så mye som førti prosent av den voksne befolkningen i verden har høyt blodtrykk.

Et forhøyet blodtrykk kan enkelt påvises ved kontroller hos fastlegen, eller ved døgnregistrering av blodtrykket hjemme.

Effektiv blodtrykksbehandling kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag med hele 60 til 80 prosent.

Gravning-Joergen
Overlege Jørgen Gravning. Foto: Aschehoug.

S for sukker

Måling av langtidsblodsukker kan enkelt avsløre diabetes type II, eller forstadier til dette. Diabetes type II kommer som regel snikende, og gir lite symptomer i seg selv.

Siden diabetes dobler risikoen for hjerte- og karsykdom, er det viktig at sykdommen oppdages før man innlegges med hjerteinfarkt.

De senere årene har det kommet nye medisiner for behandling av diabetes type II, som ikke bare senker blodsukkeret men også reduserer risikoen for hjertesykdom og øker overlevelsen.

 

LØP for livet

Gå om du må, om så bare lite grann – om du kan. Vi er i ferd med å bli en stillesittende art. Det har vi ikke godt av.

Fysisk aktivitet har stor betydning for helsen din, både fysisk og psykisk. Din fysiske form betyr noe for hvor lenge du lever.

De offisielle anbefalingene tilsier at vi bør drive minst 30 minutters moderat fysisk aktivitet, fem dager i uken. Men trolig er bare fem til ti minutters daglig jogging eller én økt med høyintensitetstrening i uken, nok til å forlenge livet. En hver aktivitet er bedre enn ingen aktivitet.

Fysisk aktivitet er sannsynligvis viktigere enn vektnedgang. Det viktigste er at du finner en aktivitet som passer deg og at du har noen å gjøre det sammen med. En treningspartner er både motiverende og forpliktende.

Start med å gå ti minutter hver kveld, det vil gjøre godt for både kropp og sjel.

Kindereggeffekten

Ved å følge disse enkle rådene oppnår du altså «Kindereggeffekten» for helsen din, siden du beskytter både hjerte, hjerne og blodårer.

Tre effekter av samme tiltak. Rådene er relevante for både friske og de som allerede har hatt et hjerteinfarkt.

hjerte bok ill

Bildet er tatt i Brooklyn. Det ble videresendt til meg av en person som visste at jeg har skrevet en populærvitenskapelig bok om hjertehelse og hjertesykdom. Jeg likte det veldig godt. Hele essensen av dette blogginnlegget gjenspeiles altså i et lite kunstverk på et fortau i New York City.

Kunnskap er helse!

Jeg er overbevist om at økt kunnskap vil motivere til livsstilsendring, følge opp kontroller og ta medisiner.

Nettopp dette var årsaken til at jeg skrev boken «Ditt fantastiske hjerte – med eller uten flimmer og smerte». Der kan du lære mer om hjertehelse og hjertesykdom.

Lenker

Ditt fantastiske hjerte (Aschehoug) 

Hjertemedisinsk avdeling ved OUS

 

 

4 kommentarer om “6 enkle tips for et sunt hjerte

  1. Tilbaketråkk: Mat for helse, glede og trivsel!

  2. Tilbaketråkk: Pollen – vår venn og vår fiende?

  3. Tilbaketråkk: Medisinsk behandling fra øyeblikkelig hjelp til neste omsorgsledd

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s